Dag 4-Bangkok en drijvende markt - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Nicole Bakkker - WaarBenJij.nu Dag 4-Bangkok en drijvende markt - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Nicole Bakkker - WaarBenJij.nu

Dag 4-Bangkok en drijvende markt

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

25 Augustus 2017 | Thailand, Bangkok

In slaap vallen lukte niet echt, blijkbaar kwam die jetlag alsnog. Het was ook een enorme herrie in de gang. Na een kopje thee om 02.00 uur, kwam de slaap alsnog. En om 06.00 uur was het wel even lastig om de ogen te openen. Vrijdag, de blauwe dag, dus dit keer een blauw bloesje! ! Ontbijten en de koffer inpakken. Om 07.15 uur stapten we met ongeveer de helft van de groep in de bus. Op weg naar Amphawa , ten westen van Bangkok, van waaruit we zouden gaan varen naar de drijvende markt Damnoem Saduak. Dat was een flink stuk rijden, ongeveer een uur.
Onderweg stopten we bij…. . Daar kwam een trein die midden tussen de marktkraampjes heen reed. De luifels van de kraampjes wijken driemaal per dag als de trein eraan komt uiteen om de trein er tussendoor te laten. Wij waren echt nét op tijd en zagen het gebeuren. Zo’n typische toeristische trekpleister die we maar voor lief namen.
Daarna gingen we naar de plek waar we op de longboat konden stappen. Een heel leuke tocht door een geheel andere en voor ons nieuwe omgeving. Huisjes aan het water, mooie planten en bloemen! Bijna jammer dat de boot zo hard voer! Nadat we aankwamen bij de floating market stapten we over op een roeiboot. Daarmee gingen we langs alle kraampjes. Wat een belevenis! Een drukte van belang. En als een kraampjeseigenaar in ons een potentiële koper zag, haalde hij of zij met een stok met haak onze boot dichterbij het kraampje. Kris leerde ons af te dingen; een goede verkoopprijs ligt op eenvierde van de prijs die ze vragen. Stevia wist maar wat goed deze kunst toe te passen. Nadat we weer ui onze boot waren gestapt, gingen we koffie drinken. Echt heerlijke koffie, ik koos voor iced caramel! We hadden veel lol om An, een ‘collega’ van Kris. Een erg grappige vrouw die ons lekker fruit bracht en aardig wat Nederlandse woordjes wist. Bijna vanzelfsprekend kochten we een kleinigheidje bij haar. ( ik een waaier, in de warmte van Bangkok geen overbodige luxe! ). Na de koffie liepen we nog wat rond. Ik kon me helemaal uitleven op het fotograferen van de veelal oudere mensen ( ook vaak vrouwen) die met de bootjes voeren! Daarna begonnen we aan de terugreis. We lunchten smakelijk in een restaurant langs de weg.
Terug in het hotel hadden we nog lekker tijd om even te zwemmen, nou ja, drijvend in het water de belevenissen van de dag uitwisselen met de anderen die andere dingen hadden gedaan. Een groep was naar het koninklijk paleis geweest. Daar was het super druk, omdat het jaar van nationale rouw na het overlijden van koning Bhumibol nog niet voorbij is. De Thai maken zoveel mogelijk gebruik van dit rouwjaar om hem te kunnen zien. We zien door heel de stad grote foto’s van hem hangen. In oktober 2016 is hij op 89 jarige leeftijd overleden. Werkelijk alle Thai hebben hierom groot verdriet. Toen ik gisteren aan Kris vroeg of er in Thailand ook mensen tégen het Koningshuis zijn, keek hij me met grote ogen aan: nee, zoiets is niet voorstelbaar in Thailand!
We sprongen onder de douche van het zwembad, omdat we immers al uitgecheckt waren. Om 16.00 uur vertrek uit het hotel en op weg naar de nachttrein die ons naar Suratthani gaat brengen. In de grote hal van het station parkeerden we onze koffers en Kris beloofde op te passen. Intussen gingen wij nog iets eten en drinken. Daarna op naar de trein. We zitten met 15 in hetzelfde treinstel en de anderen zitten ergens anders. Straks wordt een bed gemaakt van de zitbanken. De trein rijdt werkelijk met enorme horten en stoten, we gaan zien hoe we aankomen op de plek van bestemming!

• 26 Augustus 2017 - 13:12

Ada:

Dank Nicole, ik wacht weer op het vervolg. Veel plezier verder.

• 26 Augustus 2017 - 13:23

Trees:

Dat was weer genieten! Ook voor mij!

• 26 Augustus 2017 - 14:06

Lies:

Ik reis in gedachten helemaal mee, zo leuk om te lezen! Geniet van alle mooie dagen die nog komen gaan

• 26 Augustus 2017 - 14:28

Dirk Bakker:

Leuk om dit allemaal te lezen. Kun je ook foto's plaatsen??

• 26 Augustus 2017 - 20:17

Ellen:

Lekker vol programma.. Dompel maar lekker onder..

• 26 Augustus 2017 - 21:22

Mathilda :

Je ligt er lekker bij hihi

• 28 Augustus 2017 - 17:37

Nicole Bakkker:

Foto's plaatsen gaat bij slechte wifi heel lastig. En de easy upload methode bij deze site is alleen voor Windows. Maar er staan er nu overal wat....